این المنصور

این المنصور
آخرين مطالب

جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش های بیهوده، از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است

 

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه پرداختن به موضوع اسراف و بیان راهکارهای پرهیز از آن،امری ضروری است، تصریح کرد: یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند، جلوگیری از اسراف است، ریخت و پاش و افراط در مصرف از ابزارهای استکبار جهانی برای تسلط بر جوامع است که با رواج اندیشه مصرف گرایی، مدل های اقتصادی و منابع یک کشور را از بین برده و درواقع، به دنبال بازاریابی برای کالاهای لوکس و تجملاتی خود است.

 

حجت الاسلام نصرالله پور در ادامه در رابطه با مفهوم اسراف اظهار کرد: اسراف به معنای زیاده روی و خارج شدن از حد اعتدال در امور مختلف از جمله خوردن، آشامیدن ، امور جنسی و مالی است و واژه تبذیر نیز به معنای ریخت و پاش در موارد مالی می باشد.

 

وی بیان کرد: فقهای دین بنابر آیات و احادیث بر حرمت اسراف فتوا داده اند و درقرآن نیز خداوند اسراف کنندگان را اهل آتش می نامد.

 

ضعف باورهای دینی، مهم ترین علت اسراف در جامعه

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به دلایل ریخت و پاش های رایج در جامعه پرداخت و عنوان کرد: یکی از مهمترین علت های اسراف، ضعف باورهای دینی در جامعه است، هرچه اعتقادات افراد بیشتر باشد، از اسراف جلوگیری خواهد شد.

 

حجت الاسلام نصرالله پور افزود: کمبود شخصیت و همچنین ناآگاهی از سبک زندگی اسلامی نیز از مواردی است که موجب اسراف می شود زیرا افراد به سمت کالاهای لوکس و تجملات رفته و سبک زندگی صحیح را در خرج کردن بی محابای پول می داند، طغیان و خودبزرگ بینی بعضی افراد هم که برتری خود را در استفاده از امکانات گرانقیمت می بینند، از عوامل تجمل گرایی و افراط در جامعه است.

 

وی تربیت خانواده را دلیل دیگر مسرف بار آمدن فرزندان بیان کرد و گفت: قطعا خانواده تاثیر مهمی در شکل گیری شخصیت و عملکرد فردی واجتماعی فرزندان دارد به گونه ای که اگر خانوده اهل اسراف باشند در روحیه فرزند موثر است و اگر کودک در خانواده اسراف کار رشد کند، به این عمل عادت می کند.

 

صرفه جویی ، لازمه حفظ منابع مادی و معنوی و پیشرفت اقتصادی هر جامعه است / اسراف، زمینه هدایت انسان ها را نابود میکند

 

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص پیامدهای زیان بار افراط در مصرف گرایی در جامعه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) می فرماید اسراف نعمت ها را نابود می کند، لذا مهم ترین پیامد آن نابودی منابع مادی و معنوی کشور است و اگر از اسراف جلوگیری نشود، ثروت کلان پایدار نخواهد بود و صرفه جویی در هر جامعه، برای سروسامان دادن برنامه های اقتصادی لازم است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه اسراف فرد را به گناهان دیگر می کشد، ابراز کرد: هواپرستی ، خودنمایی و فخر فروشی از آثار اسراف است و امام باقر(ع) می فرماید اسراف کنندگان کسانی هستند که ارتکاب گناهان را جایز می شمارند.

 

حجت الاسلام نصرالله پور بیان کرد: اسراف از گناهان بزرگ است و زمینه رشد و هدایت فرد را نابود می کند و خداوند در آیه 28 سوره غافر از هدایت نشدن فرد اسراف کار ودروغگو خبر داده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در روایتی از پیامبر آمده که خداوند میانه روی را دوست دارد و دشمن اسراف است، رسول اکرم(ع) حتی دور انداختن هسته خرما و دور ریختن باقیمانده نوشیدنی را از مصادیق اسراف می دانند.

 

وی سایر پیامدهای افراط را محرومیت از رزق و مستجاب نشدن دعا ها نامید.

 

تقویت ارزش های اخلاقی و ساده زیستی در جامعه، نقش موثری در دوری از اسراف دارد

 

حجت الاسلام نصرالله پور در رابطه با راهکار های جلوگیری از اسراف، گفت: با توجه به عدم آگاهی بعضی افراد، یکی از این راهکارها، آشنا کردن مردم با پیامدهای اسراف و بیان عواقب آن در یک جامعه است.

 

وی ادامه داد: راهکار دیگر تقویت ایمان و ارزش های اخلاقی مانند قناعت و ساده زیستی در جامعه است که نقش موثری در دوری از اسراف دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، کارآمدترین شیوه را امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: از دیدگاه قرآن و اهل بیت، احیای امر به معروف و نهی از منکر مهم تر از سایر ارزش هاست چون این دو واجب، عامل قدرتمندی در برابر منکراتی چون اسراف هستند و جامعه ای که امر به معروف ونهی از منکر درآن زنده باشد، از انحرافات در امان خواهد بود.

 

پیام رهبر معظم انقلاب به مسئولین درمورد صرف هزینه های بیهوده در برگزاری بعضی همایش ها

 

حجت الاسلام نصرالله پور با بیان اینکه اسراف در بیت المال بدترین نوع اسراف است، عنوان کرد: امام علی(ع) در نامه ای به یکی از مدیران خود، وی را توبیخ کرده و فرمودند صادقانه به خدا سوگند یاد می کنم اگر به من گزارش برسد از بیت المال مسلمانان به مقدار کم یا زیاد به خیانت برداشته ای، چنان بر تو سخت گیری می کنم که تورا در زندگی کم بهره و ذلیل سازد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه باشاره به اینکه در مراکز دولتی، جشنواره ها و سمینارها که معمولا بدون نتیجه است بیت المال اسراف می شود، تصریح کرد: در سال گذشته معاون اول رییس جمهور، به مقام معظم رهبری نامه ای نوشت و درخواست کرد تا برای همایش مبارزه با فساد پیامی بدهند، رهبر معظم انقلاب در ذیل نامه این مقام مسئول نوشتند:" با همایش یا بدون همایش بروید و با عامل فساد مبارزه کنید، این همه همایش و سمینار برگزار کردید، چقدر جلوی اسراف را گرفتید و بیت المال را برگرداندید؟" درواقع حضرت در این نامه به مسئولین پیام دادندکه برگزاری همایش ها جز اسراف بیت المال و هزینه های بیهوده، فایده دیگری ندارد.

 

وی با اشاره به برگزاری مراسمات افطاری در بعضی نهادهای دولتی و ادارت و هزینه های گزافی که به دنبال دارد، ابراز کرد: درماه مبارک رمضان، که ماه خودسازی و توجه بیشتر به فضیلت هاست، باید از ریخت و پاش های بیهوده در چنین مراسماتی جلوگیری شود و با برگزاری هرچه ساده تر افطاری ها در سازمان های دولتی و حتی محافل خانوادگی، از برکات این ماه بیشتر بهره مند شویم.

 

ساده زیستی امام خمینی (ره) باید برای همه الگو باشد

 

این کارشناس مسائل دینی راهکار دیگر را، دوری رهبران جامعه، خواص و مسئولین از زندگی تجملی و اشرافی دانست و تاکید کرد: سبک زندگی امام خمینی (ره) باید برای همه الگو باشد، ایشان به عنوان خرج هفته، به فرزندانشان در حد نیاز پول می دادند و برای حج رفتن پسرشان، از بیت المال استفاده نکردند.

 

حجت الاسلام نصرالله پوردر پایان با بیان اینکه یکی از راه های برون رفت از اسراف ، اصلاح معیارهای رقابت در جامعه است، خاطرنشان کرد : متاسفانه در رسانه های ما، مصرف گرایی و خرید بیشتر در جامعه تبلیغ می شود ودیگر فرهنگ ساده زیستی به عنوان یک فضیلت نیست، رواج رقابت های اسراف گرایانه در جامعه عاقبت خوبی ندارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ برچسب:, ] [ 1:54 ] [ حجت الاسلام جواد نصر الله پور ]
.: Weblog Themes By DL-CENTER :.
درباره سایت

حجت الاسلام جواد نصرالله پور کارشناس مهدویت از مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یابن الحسن ... امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی
امکانات وب
شمارنده هوشمند
نظر سنجی این المنصور
تبلیغات فضای مجازی
?